Nota de premsa

Nota de premsa

El Consell presenta l'estratègia de mobilitat i infraestructures UNEIX 2018-2030 amb una inversió prevista de 18.800 milions
17/07/2018
El Consell presenta l"estratègia de mobilitat i infraestructures UNEIX 2018-2030 amb una inversió prevista de 18.800 milions

- Puig subratlla que els objectius després de les inversions són aconseguir una mobilitat més sostenible, una major articulació territorial i la millora de la competitivitat del teixit productiu valencià
- Anuncia la creació de dos ens territorials de coordinació del transport per a les àrees metropolitanes d'Alacant-Elx i Castelló

València.El Consell ha presentat el programa estratègic per a la millora de la mobilitat, infraestructures i el transport de la Comunitat Valenciana UNEIX 2018-2030, que preveu inversions en aquestes matèries pròximes als 18.800 milions d'euros, dels quals la Generalitat aportaria prop de 5.553 milions, i l'Administració estatal, uns 13.351 milions.

El president de la Generalitat, Ximo Puig, ha destacat que es tracta d'un pla "absolutament realista, realitzable, i que, com a estratègia, significa canviar l'escenari de la improvisació per la planificació". "Les infraestructures no saben de legislatures ni de curtterminisme, han de fer-se amb racionalitat", ha apuntat el cap del Consell, que ha advocat per "crear les millors condicions possibles per a la inversió i, per tant, per a l'ocupació".

Puig ha explicat que els tres objectius fonamentals d'UNEIX són avançar cap a un model de mobilitat sostenible en els seus vessants econòmic, social i mediambiental, aconseguir més accessibilitat i articulació des dels centres urbans a tot el territori "a partir d'un sistema de transport públic que vertebre tota la Comunitat" i, finalment, aconseguir més competitivitat del teixit productiu "mitjançant infraestructures i serveis que permeten al teixit industrial i productiu econòmic valencià el desenvolupament adequat".

Per la seua banda, la consellera d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori, María José Salvador, ha destacat la col·laboració amb els agents econòmics i socials així com amb les administracions locals, "per a acostar-nos el més possible a les necessitats i plantejaments que es puguen fer des del territori".

Salvador també ha destacat el realisme de les disponibilitats financeres, per a garantir "un bon desenvolupament de l'estratègia plantejada i la consecució dels objectius proposats".

La responsable d'Obres Públiques ha desglossat l'estimació d'inversions del programa, que destinarà 3.146 milions d'euros a millores de serveis de transport públic, 4.589 milions per a carreteres, 4.270 per a ferrocarrils i 1.874 en matèria de ports, aeroports i costes, entre altres partides.

Entitats metropolitanes i transport públic

En el marc del pla, el president ha anunciat la creació de dos ens territorials de coordinació de transport per a les àrees metropolitanes d'Alacant-Elx i Castelló. A més, tant Puig com Salvador han reivindicat la millora del finançament per part de l'Estat de l'Autoritat de Transport Metropolità de València.

Salvador ha destacat que un dels objectius d'aquestes entitats, en les àrees metropolitanes de les quals es concentren la majoria dels desplaçaments de la Comunitat junt amb altres grans àrees com el Baix Segura, el Vinalopó, la Safor i la Ribera, és integrar i coordinar els diferents sistemes de transport.

També es pretén augmentar les freqüències d'autobusos, trens, metros i tramvies, aconseguir una integració tarifària, així com millorar l'homogeneïtat i l'accessibilitat de les parades, ha explicat la consellera.

"Necessitem una mirada singular i específica per a atendre les necessitats de mobilitat dels municipis d'interior", ha apuntat, d'altra banda, la responsable d'Obres Públiques, que ha destacat que el seu departament ja ha començat a desenvolupar el nou mapa concessional del servei d'autobús, "constituït en 41 concessions de prestació de servei per a vertebrar tot el territori, garantir la mobilitat i la connectivitat" unint tots els municipis de l'interior "amb els principals nuclis urbans del seu entorn, hospitals, centres educatius i estacions", ha conclòs Salvador.

Xarxa cicloturista i millores en carreteres

D'altra banda, el president ha anunciat una ampliació de la xarxa ciclista interurbana de la Comunitat, amb l'objectiu d'aconseguir els 1.850 quilòmetres de vies cicloturístiques, per a la qual cosa es destinaran 259 milions d'euros.

Puig també ha destacat l'aposta per la seguretat viària en la xarxa de carreteres, ja que es destinaran 98 milions d'euros per a dotze actuacions d'eliminació de travessies que reduïsquen els problemes generats en carreteres d'alguns nuclis urbans.

A més, es duran a terme 19 actuacions de vertebració de la xarxa de carreteres per 2.360 milions d'euros. Majoritàriament es tracta de millores en la xarxa de carreteres de l'Estat, però també s'hi inclouen actuacions en la xarxa autonòmica, com per exemple la millora de la capacitat de trams de la CV-32, la CV-60 o la CV-95, ha indicat el cap del Consell.

Corredors ferroviaris

El president ha destacat l'actuació en rodalia i mitja distància, amb 1.650 milions d'euros d'inversió que inclouen el tren de la costa fins a Dénia, no inclòs fins ara en el Pla de rodalia.

Quant al corredor mediterrani, UNEIX proposa la connexió del corredor amb la LAV Madrid-Barcelona entre Vandellós i l'estació Camp de Tarragona; la remodelació de la Xarxa Arterial Ferroviària de València i l'actuació d'integració ferroviària Parc Central (Canal d'accés, Estació Central i Túnel passant), així com la millora integral en el corredor cantàbric-mediterrani, entre altres mesures.

Concessions portuàries

Finalment, Puig ha anunciat que UNEIX pretén impulsar "l'eficiència en la gestió dels recursos portuaris" amb l'ampliació de termes de concessions a 30 o 50 anys dels ports valencians mitjançant la modificació de la llei de ports, "equiparant així els principis que regeixen els ports de l'Estat", ha apuntat el responsable del Govern autonòmic.

Aquesta és només una de les actuacions previstes en UNEIX per a mantindre la funcionalitat dels ports dependents de la Generalitat, que se sumen a la proposta de millora d'accessos terrestres, tant als ports de gestió directa de l'autonomia com en els d'interés general de l'Estat.

Per a informació més detallada sobre les previsions del pla estratègic, es pot consultar el document adjunt.

Arxius relacionats